Bekerja adakah salah satu perbuatan yang dilakukan menggunakan anggota fizikal badan. Ia dilakukan mengikut kemahuan akal fikiran dan digerakkan menerusi anggota badan. Kerja meliputi pelbagai aspek ada yang kerjanya berat atau sukar ada yang mudah atau ringan.
Bekerja secara smart adalah salah satu tindakan yang bijak agar kerja yang dilakukan lebih berhasil dan bermutu. Berikut adalah beberapa cara bekerja efisien:
- Menyediakan buku catitan harian
Buku catitatan harian adalah sangat penting dan merupakan strategi terbaik bagi mengetahui perkara yang hendak di lakukan. Dalam masa sama, ia juga mengelakkan daripada perkara yang di rancang terlupa atau tercicir. Buku catitan hafian memudahkan untuk merancang sesuatu perkara yang hendak di lakukan dengan mudah.
Cara Bekerja Efisien |
- Komunikasi yang baik dan jelas di kalangan rakan sekerja
Berada di dalam dunia kerja, itu artinya kamu tidak akan bekerja sendiri. Entah bekerja dengan tim, dengan klien, atau dengan atasan, kamu pasti akan berhubungan dengan orang lain.
Salah satu cara bekerja efektif yang harus kamu lakukan adalah menjalin komunikasi yang baik dengan rekan kerjamu. Karena ketika kamu mampu menjalin komunikasi dengan baik, kamu akan mempersingkat waktu dan menghindari salah paham yang sering terjadi di dalam kerja tim.
- Pengaturan masa yang cekap
Masa adalah sangat penting dalam atau semasa melakukan kerja. Bekerja berpandukan masa sangat mendisiplinkan diri agar lebih berintigriti dalam aspek tanggungjawab yang di amanahkan. Pengaturan masa yang baik juga mampu menghasilkan kerja yang telah dirancang dapat diselesaikan dengan lebih berkualiti.
- Berani menghadapi cabaran dan dugaan
Bekerja secara efisien juga perlu ada keberanian dan keyakinan yang tinggi dalam mengurus, melaksanakan serta membuat keputusan yang baik terhadap sesuatu perkara. Kesilahan yang di alami bukanlah salah satu kegagalan namun perlu di anggap satu cabaran dan kejayaan dalam mengecapi perkara yang di kehendaki
0 Comments